xin chào - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aranka Schutte - WaarBenJij.nu xin chào - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Aranka Schutte - WaarBenJij.nu

xin chào

Blijf op de hoogte en volg Aranka

26 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Allereerst bedankt voor de leuke reacties! En wat zijn er een aantal creatief geweest! Super leuk om gedichten te ontvangen van jullie, een aantal hier op de blog en een aantal via de mail, BEDANKT! Super lief!
Volgens mij is het verslag wat aan de lange kant! Hebben jullie wat te lezen deze vakantie :-)

Na het prachtige Laos zijn we door gegaan naar Vietnam. We kozen voor de slaapbus, deze rit wordt ook wel omschreven als de hel op aarde. Gelukkig hebben wij dit niet zo ervaren. Slaappilletje erin, die je hier op elke hoek van de straat kunt kopen, en slapen maar. Nu moeten jullie niet denken dat we een heerlijk bedje hadden, nee gewoon stoelen waarvan je de rugleuning naar beneden kunt doen. In principe zou die ook omhoog moeten kunnen zodat je ook rechtop kon zitten maar dit lukte met mijn stoel niet want hij bleef steken tegen het raam aan. De pil werkte prima en ik heb het klokje rond geslapen. Na 12 uur werden we gewekt, we waren bij de grens! Visum regelen en twee uur later reden we weer door. Na 28 uur in de bus en nog een klein half uurtje in de taxi werden we verwelkomd door de kou en drukte van Hanoi. Wat een omschakeling! Overal rijden scooters, de weg oversteken lijkt in eerste instantie dan ook een onmogelijke opgave. Later bleek dat je gewoon moet lopen, niet naar het verkeer kijken en ze rijden zo allemaal om je heen. Een hele ervaring.

Vanuit Hanoi hebben wij de beste tour ooit geboekt namelijk een twee daagse trekking door Sapa. Op de plaatjes was het prachtig, felgroene rijstvelden, heel veel en groot, waar je een onwijs mooi uitzicht hebt. Samen met Valerie, een Nederlands meisje, hadden we een privé tour geboekt. Op naar Sapa. Hier was het nog kouder dan in Hanoi dus de jassen en mutsen werden ingeslagen. Ook de elektrische deken in het guesthouse was geen overbodige luxe. Wat een mooie trekking moest worden werd iets minder leuk. We hebben 15 kilometer door de blubber gelopen en gegleden en die mooie rijstvelden? Niks van gezien, wat een domper! Het was zo mistig, echt heel zonde. We sliepen in een guesthouse van een Nederlandse man waar we de lekkerste maaltijd uit heel Vietnam hebben gehad, heerlijke chocolademelk mét slagroom en jawel, lekkere Nederlandse kaas, dit maakte de dag wat beter. De dag erna was het een stuk mooier, helaas kon Geanne niet mee lopen door een ontsteking aan haar teen, dus die heeft helemaal niks van Sapa kunnen zien. Samen met Valerie en onze gids An hebben we een kortere en simpele trekking gedaan dan de dag ervoor en hebben we genoten van het prachtige uitzicht.
Ik mocht de superdeluxe camera van Geanne mee en heb onder begeleiding van fotografe Valerie geleerd hoe zo'n camera werkt, leuk!

Na Sapa keerden we met de uberluxe luxe 'sapa express bus' terug naar Hanoi. Het volgende tripje was Halong Bay. We kozen voor een castaway tour waar je twee of drie dagen op een boot zit en je klem kan zuipen, super leuk!
Grapje, we kozen voor een tour die schijnbaar niemand anders had geboekt, we hadden dus weer een privé tour. De eerste stop was op CatBa Islands, waar we onze overheerlijke lunch aan de honden gedoneerd hadden. Hierna bezochten we 'the hospital cave' wat erg indrukwekkend was. Zeker 200 man zat hier verstopt tijdens de oorlog, bizar om daar door heen te lopen.
De tweede stop was op Cat Ong Islands. 'Ons' eiland, geen touristen verder, alleen personeel. We kregen de mooiste bungalow met uitzicht op de zee en een heel groot bad. Waar een mini straaltje uit kwam dus dat was dan een avondvullend programma geworden. We kregen een heerlijke en uitgebreide maaltijd en werden daarna overspoeld met cocktails! Na een heerlijke nacht in de bungalow gingen we op de boot om zes uur lang te genieten van het prachtige Halong Bay met de vele limestones.

We waren de kou zat dus was het tijd om meer naar het zuiden te reizen. Voor de afwisseling kozen we voor de slaaptrein. Dit was heerlijk, we deelden een cabine met twee Engelsen en hebben heerlijk, in een bed, geslapen! In de ochtend hadden we heel mooi uitzicht op de zee en de bergen. De trein stopte in Da Nang en vanuit daar namen we een taxi naar Hoi An. Drie nachten deelden wij voor het eerst een kamer met een ander meisje. Deze kwam uit Zwitserland en bleek totaal niet ons type. Gelukkig hadden we geen last van haar en scheelde het ons uiteindelijk in de portemonnee.
Hoi An is prachtig als het droog is, voornamelijk 's avonds als alle lampionnen aan zijn, zo mooi! Helaas voor ons regende het dag 2 de hele dag en we hadden net die dag een tourtje staan naar MySon.. poncho aan en door de regen hobbelen, beetje jammer. Na een emotioneel afscheid van onze Zwitserse vriendin gingen we met de slaapbus naar Mui Ne. Zo fijn als de vorige busrit zo ellendig was deze. Niet kunnen slapen dus de 18 uur kropen voorbij. Ook het personeel van de bus was uiterst vriendelijk. Een van hen werd zo boos op ons omdat we op de verkeerde plek zaten, hij werd onwijs agressief en begon aan mijn tas te trekken, zeer aardig. Ook riep hij 'frak joe' wat waarschijnlijk voor fuck you moest doorgaan. Nee niet mijn busritje dit.

De dagen in Mui Ne waren heerlijk! De jassen, dikke sokken en mutsen werden ingeruild voor bikini's, korte broeken en slippers. Ook zagen we Shirley en Fianne weer die wij in Laos hadden ontmoet, erg gezellig!
We boekten een tourtje en weer had niemand deze tour geboekt, dus wederom hadden wij een privé tour. We gingen naar Stream Fairy, waar het mooi was, rode zandduinen, alleen was het mega touristisch. Door naar de 'fisherman Village'. Zoals de naam al zegt liggen hier in de haven enorm veel vissersbootjes, mooi gezicht! 's Avonds gaan de vissers op de boot om vis te vangen en in de ochtend keren zij terug naar de haven. We stapten weer in onze privé jeep en reden door naar de witte zandduinen waar de rust verstoord werd door quads, wat een ondingen zijn dat, het is daar zo mooi maar die herrie verpest het wel. Als laatste zouden we de zonsondergang bekijken bij de gele zandduinen, hier waren we te laat voor. We kunnen vast nog genoeg zonsondergangen bekijken. Mui Ne is trouwens dé ideale plek voor Russen, het stikte er van.. vreemde mensen zijn het.

Op naar de laatste bestemming van Vietnam; Ho Chi Min City. Chaos, overal! Het verkeer.. er zit echt geen logica in! Het is zo grappig om bij een kruispunt te staan en toe te kijken hoe iedereen zijn weg probeert te vinden in die enorme chaos. De scooters zijn favoriet onder de Vietnamezen, die kun je hier voor ongeveer 300 dollar kopen, dus die razen overal langs je heen. Ook op de voetpaden, die zijn overbodig want als het ze te druk wordt op de weg knallen ze gewoon de stoep op en ja dan wordt er wel van je verwacht dat je voor ze aan de kant gaat. In Ho Chi Min zijn we de geschiedenis van de Vietnam oorlog ingedoken. Eerst een bezoek aan het 'war remnants museum' wat zeker indrukwekkend was. Er hangen hier veel foto's die best heftig zijn, je ziet de mensen lijden. Vreselijk! Ook zijn er in de tijd van de oorlog chemische middelen gebruikt waardoor veel mensen er iet wat bijzonder uit zien.. grote tumoren, geen benen, scheve benen, enorme knobbels op de hoofden.. die chemische stof zit in de lichamen en kan tot vijf generaties in stand blijven.. poeh!
Ook hebben we een bezoek gebracht aan de Cu Chi tunnels, waar je de tunnels bijna niet meer door de toeristen zag.. man man wat een drukte.. we hebben even ervaren hoe het is in zo'n tunnel, eng, donker en claustrofobisch!
Verder hebben we heerlijk gedineerd met kerst bij de twee gouden bogen!
We hebben zeker hele mooie dingen mogen zien waar ik ook heel dankbaar voor ben. Toch vond ik tot nu toe Laos het gaafst!

Naast alles wat we mee maken zien we natuurlijk ook nog veel bijzonderheden.
Zo zitten ze hier bijvoorbeeld rustig met 4 of 5 man op 1 scooter. De kleintjes worden er vaak tussen gedrukt of er wordt een kinderstoel tussen het stuur en de eerste persoon gezet. Maar ook jonge kinderen van een jaar of 10 rijden zelf op scooters en roken sigaretten. Vaak zie je mannen met het shirt omhoog staan, sta je lekker tegen die dikke blote buik aan te staren.
Er hangen door heel Azië posters met teksten en/of plaatjes dat we het land zo schoon moeten houden maar zelf gooien ze ALLES van zich af. Als je gekookte eieren op straat wil kopen moet je eerst goed kijken of je die wel echt wil, soms zie je uit het bruin/groenige ei een snaveltje steken, smakelijk! De krokodillen hangen hier aan het spit en de bakken liggen vol met kikkers, garnalen, alen, vissen en een vreemd soort schilpadden.
Toeteren kunnen ze als de beste, om alles en niks. Zelfs als de weg leeg is toeteren ze nog. Ze vervoeren werkelijk alles met de scooter van dode kippen aan het stuur tot hele bouwpaketten die aan beide kanten een paar meter uitsteekt.

Morgen vertrekken we naar Cambodja waar we oud en nieuw op het strand zullen vieren!
De tickets naar Nepal zijn ook geboekt! Onze laatste bestemming. 26 januari vliegen we naar Kathmandu!

Lieve familie, wat fijn dat ik met jullie kon skypen vanavond! Toch een beetje van de kerst mee gekregen! Dikke kus!

• 26 December 2014 - 20:28

Tessa:

Hallo lieve vriendin,
    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en wat maak je bijzondere dingen mee! Geniet er maar lekker van en heel veel plezier nog! Dikke dikke kus en we blijven contacten. Groetjes uit Heerde! Xx

• 28 December 2014 - 07:20

Joep:

Lieve Aranka,
    Wat een leuk verhaal toch weer! Je maakt heel wat mee tijdens je reis. Erg leuk om te lezen, maar toch kijk ik uit naar je thuiskomst. Mis je! Groetjes Joep

• 28 December 2014 - 07:21

Svetlana:

I love Russia

• 28 December 2014 - 14:21

Jeannette:

Lieve Aranka,

Fijn dat jij er 2e kerstdag toch even bij kon zijn :)!!
    Wat een belevenissen weer. Natuurlijk heb ik al vele kleine stukjes via de app meegekregen maar nu is het een helder verhaal.
    Iedereen ziet natuurlijk alleen jouw fotocollages die hier zijn bijgevoegd. Ook mooi maar de echte foto's van de kindergezichten zijn prachtig!! De foto's van de krokodil aan het spit, van alle kanten staat die erop. Die van het War Remnants Museum zijn erg heftig om te zien.
    Ik hoop dat je een fijnere jaarwisseling hebt in Cambodja dan kerst in Vietnam.
    De nieuwjaarsduik is dit keer een 'eitje' :)

Veel liefs!

• 30 December 2014 - 00:14

Tante Marty:

Hai Aranka leuk om je verslag te lezen weer heel wat beleefd en ook wel eens leuk om iets anders te eten dan je gewend bent . Bedankt voor je kaartjes vooral van die 2 oudjes dacht zeker gelijk aan ons nou bedankt hoor.wens je een goede jaarwisseling en voorspoedig 2015. Groetjes tante marty

• 31 December 2014 - 16:21

Piet En Janneke:

Gelukkig nieuwjaar

• 06 Januari 2015 - 19:57

Anneke :

Lieve Aranka,

Wat fantastisch om je verslag te lezen en de foto's te zien! Dank je wel voor het delen.
    Je ziet er goed uit! Ondanks de ontberingen waar je over vertelt. Wat een diverse wereld hebben we toch. En dan overal dat verkeer weer anders. Schitterend om dit allemaal eens mee te mogen maken. Je leert wel incasseren! Gaat het inmiddels beter met de teen van Geanne?
    Heb je ook krokodillenvlees gegeten? Schijnt goed te smaken, hoorde ik in Afrika...., maar eet het alsjeblieft niet op straat! Gruwelijk om die zo te zien hangen.
    Wat een mooie mensen zijn er ook in al die verschillende landen te zien! En volgens mij kan je als je terug bent in Nederland gaan solliciteren naar een baantje waarbij je Engels in de basisschool gaat geven aan de kleuters. In Amsterdam wordt er nu ook veel naar gevraagd.

Hoe was je oud en nieuw? Is het beter geweest dan de kerst?
    Ik was in Frankrijk met de jaarwisseling en lees nu pas je verslag. Ik had opeens een avondje vrij.... en besloot dat ik vandaag genoeg narigheid op mijn bordje had gekregen. Ik heb me als een prof gedragen... Het was al met al een goed geslaagde dag. We hebben weer veel geleerd en nu mag ik dus even stoppen met dat werk. Morgen weer een druk dagje.

Voor het nieuwe jaar wens ik je alle goeds, gezondheid en een veilig vervolg van je reis. Bijna bij het fantastische Nepal, daar waar je zo'n mooie tijd hebt gehad. Ik wens je dan ook een liefdevol 2015!

Ook voor Geanne natuurlijk!

Liefs en knuffel van Anneke